Pemikiran
merupakan satu kegiatan dari proses akal atau otak sebagai salah satu organ
penting bagi diri seseorang manusia. Organ ini merupakan ciptaan pertama dan
utama insan oleh Tuhan untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupannya. Lantaran
bagi menghasilkan satu karya yang menarik maka seorang pengarang memerlukan
instinct dan persepsi yang tersendiri. Melalui instinct dan persepsi inilah
yang akan membawa pengarang untuk menulis karyanya yang mempunyai identitinya
yang tersendiri. W.J.S Poerwadarminta berpendapat bahawa pemikiran itu biasanya
disamakan dengan tema (Yusof Hasan, 2009) :
Tema
ialah fikiran; dasar cerita yang dipercakapkan, dipakai sebagai pengarang.
Justeru
jika kita menelusuri pemikiran Azizi Haji Abdullah menerusi novel Seorang Tua
di Kaki Gunung secara keseluruhannya mengetengahkan tentang generasi tua dan
muda; yang agak konservatif dimana amat sukar untuk menerima pandangan golongan
muda serta sebaliknya begitu juga dilihat menerusi orang muda yang sering
melontarkan saranan atau pandangan tenpa meneliti atau memahami kedudukan serta
emosi golongan tua. Lantaran disebabkan itu konflik mulai timbul dengan adanya
perbezaan pendapat yang wujud di tengah-tengah di antara kedua dua golongan
ini.
Walaubagaimanapun,
pemikiran yang ingin ditonjolkan di dalam novel karya beliau ini dilihat lebih
berfokuskan maruah diri terutama si golongan tua yang merasakan maruahnya telah
tercabar. Tukya sebagai watak utama amat merasakan maruahnya amat rendah dan
semakin perit lebih lebih ia disebabkan sendiri oleh anaknya, cucu-cucunya
serta orang kampung. Bagi Tukya cabaran-cabaran itu merupakan satu penghinaan
terbuka ke atas dirinya dan dia harus mempertahankan maruah itu walaupun dengan
tuntunan pengorbanan yang akhirnya memakan dirinya sendiri yang dapat kita
lihat apabila Tukya membuat wawasannya tersendiri demi mempertahankan maruah
diri serta kekuatan dirinya. Antaranya Tukya pernah berkata;
..Dan
kemudian, akan dibuktikan di satu hari nanti bahawa rumah buruk itu akan
digantikan dengan kayu-kayu kukuh, banir dan balak, tempeneh dan teras. Akan
dibuktikan pada Fikri bahawa dalam usia tuanya dia masih mampu untuk menegakkan
sebuah rumah yang kukuh di kaki gunung itu. (Azizi Haji Abdullah, 1984)
Bahkan
jika kita teliti perkataan penting yang ada dalam penulisan Azizi ini lebih
tertumpu kepada ‘maruah’. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pemikiran Azizi Haji
Abdullah yang lebih berfokuskan kepada soal maruah.
Di samping itu, pemikiran yang ingin ditonjolkan pengarang menerusi novel yang dipilih
ini ialah satu pemikiran yang membincangkan mengenai nilai tradisi lama dengan
moden yang beliau anggap amat penting kerana soal ini ternyata mengupas isu isu
yang kerap berlaku disebabkan modeniti yang berlaku telah mengatasi konsep dan
nilai tradisional satu tika dulu. Penulis ternyata merasakan kesan terhadap
modeniti yang berlaku sehinggakan pemikiran itu jelas tercatat dalam novel
beliau.
Akhir sekali pemikiran yang turut ditonjolkan oleh Azizi Haji Abdullah dalam
novel ini yang dapat pengkaji lihat ialah pemikiran kedesaan. Pemikiran
kedesaan ini dilihat lebih memfokuskan mengenai soal kehidupan manusia di desa
atau di luar bandar. Bagi pengkaji Azizi Haji Abdullah dilihat berjaya menggarap
dan menghayati kehidupan desa yang penuh dengan kemiskinan dan perjuangan untuk
terus hidup. Penulis ternyata memiliki keistimewaan yang dapat mengangkat mutu
novel ini ke satu tahap yang lebih baik apabila beliau memperihalkan kehidupan
di desa yang dialami oleh Tukya dengan mengambarkannya memiliki pengetahuan
memanggil pelanduk, malahan beliau turut mendkripsikan persekitaran hutan
dengan nama-nama seperti genuak, seruntum, pelupuh dan sebagainya. Novel ini
jelas membentangkan latar desa dan hutan yang tenteram, sunyi serta indah dan
harmoni yang dapat kita lihat dengan petikan:
Dalam
sejarah hidup mereka, belum pernah ada harimau membaham atau gajah turun minyak
atau babi mengamuk. Bukan tidak ada harimau, bukan tidak ada gajah..tetapi
semua itu bukanlah yang mereka cari dan mereka pula tidak pernah dicari..merasa
cukup aman dan tidak ada sejemput pun kebimbangan bila ke gunung, ke huma atau
ke rimba (Azizi Hj Abdullah, 1984).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan